De Alphense brug

De Alphense brug

Wanneer voor het eerst een vaste oeververbinding over de Rijn werd gemaakt is niet bekend. Wel weten we dat de brug verschillende gedaanten had. Eerst een vaste boogbrug, daarna een brug met een enkele klap, gevolgd door een brug met een dubbele klap. De huidige brug dateert uit de jaren vijftig van de 20e eeuw.

Op grond van de naam "Alphense" brug zou men kunnen denken dat de brug op het grondgebied van Alphen ligt. Dat is slechts voor de helft waar. De "Alphense" brug was vanouds de verbinding tussen de gemeenten Alphen (aan de zuidwestkant van de Rijn) en Aarlanderveen (aan de noordoostkant van de Rijn). Ook was de brug voor de inwoners van Oudshoorn van groot belang. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de inwoners van de drie dorpen meebetaalden aan het onderhoud. Hoe oud de eerste oeververbinding was, is niet duidelijk. Wel weten we dat het een gemetselde vaste boogbrug was die een obstakel vormde voor de scheepvaart. Schepen mochten niet te hoog zijn en masten moesten worden gestreken. De eerste klapbrug werd gebouwd rond 1589. Op 16 september 1589 verleenden schout en ambachtsbewaarders hun goedkeuring aan het bestek van de nieuwe brug. Het was een brug met een enkele klap.

De brug vormde het middelpunt van de dorpscentra van Alphen en van Aarlanderveen (Lage Zijde). Aan beide kanten van de Rijn onstond langs de straten naar de brug veel activiteit van middenstanders. Behalve winkels waren er ook verschillende herbergen. Door de nauwe doorvaart moesten de schepen soms geruime tijd afmeren. Bezoek aan winkels en herbergen werd daardoor ongetwijfeld gestimuleerd. Uiteraard werd de brug regelmatig hersteld en vernieuwd, maar in feite bleef zij in de oorspronkelijke vorm en afmeting dienst doen. Dit duurde tot 1906.
Door het toenemende scheepvaartverkeer en het langer en breder worden van de schepen was het noodzakelijk de brug te vernieuwen. Bovendien was enkele jaren eerder de Rijn in het centrum van Alphen verbreed. De nieuwe brug kreeg een dubbele klap. Hoewel de dubbele klap, en daarmee de bredere doorvaart, gunstig was voor de scheepvaart, leverde hij bij het toenemende straatverkeer steeds meer problemen op. Autoverkeer, vooral vrachtwagens en autobussen, liepen regelmatig vast op de hoge kniek in het brugdek. De situatie werd in de jaren vijftig onhoudbaar. Men besloot daarom tot de bouw van de huidige brug.

Literatuur:

  • H. Dinkelaar, Volk op Viersprong. Acht verhalen over het verleden, om het heden van Alphen te verstaan (Alphen aan den Rijn 1988)


Reactie plaatsen




bijlage of video toevoegen





Houd mij op de hoogte van reacties op mijn inzending

Ik ga akkoord met de voorwaarden

* Verplicht invullen

Zoek direct in:

Selecteer wat u zoekt:

Of zoek in:


Plaats

Bruggen en sluizen

Terug naar

Bruggen en sluizen

Benthuizen in de negentiende eeuwVruchtensap-fabrieken Alphen aan den RijnStadhuis Alphen aan den RijnSchoot verdronken ambacht